Langue d'enseignement et conceptualisation en mathématiques au Liban entre 5 et 12 ans

par Georges N. Nahas

Thèse de doctorat en Sciences de l'éducation

Sous la direction de Gérard Vergnaud.

Soutenue en 1994

à Paris 5 .


  • Résumé

    In lebanon, an amblent multilingualism has led a good number of private schools to teach scientific disciplines in foreign language (fl) from the pre-elementary level. Several questions pose with respect to the efficiency of such a teaching compared to a paralled one delivered in mother tongue (mt). Three types of experience have been led with groups of children since the age of 5 years until the age of 12 years. These experiences have had for objective to compare: the stability of the conceptualization, the developpemental aspect in childhood, as well as the efficiency of such a teaching. The presentation of experiences and their analysis are presented in chapters 2 to 10. Chapter 11 develops the idea of a situation of didactical communication (sdc) as space of convergence between the linguistic aspect and the developpemental one, as long as this convergence can lead to a conceptualization, whose verbal expression insures stability. Chapter 12 uses results to compare the fl and the mt at the level of a sdc and shows advantage or equivalence areas that they have one as compared to the other. Chapter 13 replies to questions posed in the introductory chapters. These conclusions underline advantages that has the mt in debut of apprenticeship at the level of conceptualization; this is not to diminish the importance of the fl. It concerns to better appreciate the positive role that can have the teaching of a fl on the apprenticeship and the conceptualization but also negative consequences that can have with regard to the fl itself its premature utilization as vehicular language.

  • Titre traduit

    Language of teaching and conceptualization in mathematics, in lebanon, between 5 and 12 years


  • Résumé

    Au liban, un multilinguisme ambiant a mene un bon nombre d'ecoles privees a enseigner les disciplines scientifiques en langue seconde (ls) des l'ecole maternelle. Plusieurs questions se posent relativement a l'efficacite d'un tel enseignement compare a un autre parallele en langue maternelle (lm). Trois types d'experience ont ete menee avec des groupes d'enfants depuis l'age de 5 ans jusqu'a l'age de 12 ans. Ces experiences ont eu pour objectif de comparer: la stabilite de la conceptualisation, l'aspect developpemental chez l'enfant, ainsi que l'efficacite de l'enseignement. La presentation des experiences et leur analyse sont faites dans les chapitres 2 a 10. Le chapitre 11 developpe l'idee d'une situation de communication didactique (scd) comme lieu de convergence des aspects linguistique et developpemental qui, ensemble, peuvent mener a une conceptualisation, dont l'expression verbale assure la stabilite. Le chapitre 12 urilise les resultats pour comparer la ls et la lm au niveau des scd et montre les domaines d'avantage ou d'equivalence qu'elles ont l'une par rapport a l'autre. Le chapitre 13 repond aux questions posees dans les chapitres introductifs. Ces conclusions soulignent les avantages qu'a la lm d'apprentissage au niveau de la conceptualisation; ceci n'est pas pour amoindrir l'importance de la ls. Il s'agit de mieux apprecier le role positif que peut avoir l'enseignement d'une ls sur l'apprentissage et la conceptualisation mais aussi les consequences negatives que peut avoir a l'egard de la ls elle-meme son utilisation prematuree comme langue vehiculaire.

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Informations

  • Détails : 1 vol. (440 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury

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