Théologie dogmatique des premiers sufis (du IIe au IVe siècle de l'Hégire - 385/995) d'après les traités de Kalâbâdhi͏̈ (al-Ta'rruf) et de Sarrâj (al-Luma')

par Khassim Diakhate

Thèse de doctorat en Études arabes

Sous la direction de Dominique Sourdel.

Soutenue en 1994

à Paris 4 .


  • Résumé

    Our works deals with the religious thought of the primitive sufis (from 2 8th till the end of 4 10th century - 385 955) according to the treatises of kalabadhi and sarraj, these beeing the former sufism's written in arabian language. This work includes two parts : 1 the first one points to the sufi dogmatic theology : the monotheism, god's names and attributes, koran, beatific vision, divine justice, eschatology, god's knowledge faith and sufi attitude facing to the juridical schools. Our attempt aims at defining the place of kalabadhi's religious thought amidst the most important theological systems constructed in the first centuries of hegir. 2 the second part treats the mystical theology : sufi basic principles, spirituals progress of sufi adepts. Tentatively, anal lysing their stations and mystical states, their expressions and conventional terms as well as their precepts of correct behaviour.

  • Titre traduit

    Dogmatic and mystical theology of the primitive sufis (from 2 8th till the end of 4 10th century-385 995) according to the treatises of kalabadhi (al-ta'arruf) and sarraj (al-luma')


  • Résumé

    Notre travail a pour objet la pensee religieuse des premiers sufis (du 2 8e a la fin du 4 10e siecle - 385 995) d'apres les traites de kalabadhi et de sarraj, qui sont les plus anciens traites de sufisme rediges en arabe. Ce travail est divise en deux parties : 1 la premiere partie traite de la theologie dogmatique des sufis : le monotheisme, les noms divins, le coran la vision beatifique, la justice divine, l'eschatologie, la connaissance de dieu, la foi et l'attitude des sufis vis-a-vis des ecoles juridiques. Nous avons tente de situer la pensee religieuse de kalabadhi dans les plus importants systemes theologiques construits aux premiers siecles de l'hegire. 2 la deuxieme partie traite de la theologie mystique : les principes de base du sufisme, le cheminement spirituel des sufis. On tentera d'analyser leurs etapes et etats mystiques, leurs expressions et termes conventionnels, ainsi que leurs regles de bienseance.

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  • Détails : 2 vol. (394 f.)
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