La femme espagnole et le mariage dans les écrits du milieu du XIXe siècle (1833-1863)

par Colette Rabaté

Thèse de doctorat en Littérature comparée

Sous la direction de Jean-René Aymes.

Soutenue en 1994

à Paris 3 .


  • Résumé

    This thesis studies the image of the marriage and of the woman offered by the literature of the middle of the nineteenth century. In a first time, the analysis of the preparation of the girls for the marriage is linked to the image given by this institution, very debated since the previous century. This study permites to specify the role of the parents and to define the feminine education. The type of the ideal fiancee proposed by the literature helps us to precize the dobble sexual moral established from the middle of the century. The analysis of the impact of the literary movement about the image of the woman and of the marriage shows us the limited influence of romantism and the conformity of the first "realistic" novel. In a second time, the analysis of the marriage and of the role of the woman, displays the genesis of the myth of "the angel of the family", in the middle of the nineteenth century, under the influence of the church and of the ideology of the middle-class. The woman, enclosed in her domestic role as a wife and a mother, gains a social mission and a redemptive role, linked to a sacred vision of the family and the marriage. The leetingness of the feminist desire expresed by a generation of women writers in the fourteenth's, conweys the domination of the traditionalist ideology of the middle-class. In brief, from the second part of the century, the woman is relegated to the private life, and this event constitutes a retreat in relation to the enlightenment.

  • Titre traduit

    The spanish woman and the marriage in the literature of the middle of the nineteenth century


  • Résumé

    Cette these etudie l'image du mariage et de la femme donnee par les ecrits du milieu du dix-neuvieme siecle. Dans un premier temps, l'analyse de la preparation de la jeune fille au mariage est liee a celle de l'image donnee par cette institution, tres controversee depuis le discle precedent. Cette etude permet de preciser les roles impartis aux parents et de fefinir l'education feminine. Le modele de fiancee ideale propose par la litterature nous aide a preciser la double morale sexuelle qui s'etablit a partir du milieu du siecle. L'appreciation de l'impact des mouvements litteraires sur l'image de la femme et du mariage nous montre l'influence limitee du romantisme et le conformisme des premiers romans "realistes". Dans un deuxieme temps, l'analyse du mariage et du role de l'epouse revele la genese du mythe de "l'ange du foyer", au milieu du dix-neuvieme siecle, sous l'influence de l'eglise et de l'ideologie bourgeoise. La femme, confinee dans son role domestique d'epouse et de mere acquiert une mission sociale et un role redempteur, lies a une sacralisation de la famille et du mariage. La fugacite des velleites feministes exprimees par une generation de femmes ecrivains dans les annees quarante, traduit la domination d'une ideologie traditionaliste, celle de la bourgeoisie. En conclusion, a partir de la deuxieme moitie du siecle, la femme est releguee au domaine prive, ce qui constitue un recul sensible par rapport au siecle des lumieres.

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