Tristan Corbière ou l'impatience verbale

par Keltoum Ghazali

Thèse de doctorat en Littérature française

Sous la direction de Louis Forestier.

Soutenue en 1993

à Paris 4 .


  • Résumé

    From anger to revolt, from self-denial to the rejection of art and from extraordinary despair to a shouted appeal for the unlikely unity of human existence, "les amours jaunes" paints a hasty and disorderly picture bringing to life the sensitive and imaginary universe of the most damned of the damned poets. If tristan corbiere'poerty defies classification it is because the principles of total creative freedom and the rejection of any established esthetic framework produce a mix of registers, styles and tones resulting in a diversity of literary modes ranging from picturesque realism to a very liberal expansiveness on dream and the imagination. But, beyond tristan corbiere's anarchic and discordant penmanship, beyond the bad taste sometimes laid down as a principle and the duality of the semi-pathetic semi-sarcastic tone one must see, in the very hetero-geneous appearance of corbierian poetry, the single outstanding ideal at its source : to break away definitively from conventional lyricism and to restore poetry's essential role as a form of expression perpetually seeking authenticity.


  • Résumé

    De la colere a la revolte, de la negation de soi a la negation de l'art et de l'inouie desesperance a l'appel neanmoins criant a l'improbable unite de l'existence humaine, c'est dans la hate et le desordre que "les amours jaunes" depeignent, jusqu'a l'incarner, l'univers sensible et imaginaire du plus maudit d'entre les poetes maudits. Si l'oeuvre poetique de tristan corbiere echappe a toute classification, c'est que le principe de totale liberte de creation ainsi que le refus de tout cadre exthetique preetabli y entrainent le meange des registres, des styles et des tons de meme qu'ils y occasionnent la diversite des genres, depuis le realisme pittoresque et cru jusqu'a l'expansion la plus libre qui fut jusqu'alors en poesie du reve et de l'imagination. Mais, par dela la plume arnarchique, discordante et a priori irreflechie de tristan corbiere; par dela le mauvais gout erige parfois en principe ainsi que la duplicite du ton, mi-pathetique, mi-sarcastique, il faut voir, derriere l'aspect tres composite de l7art poetique corbierien, l'unique principe dont il resulte : rompre definitivement avec le lyrisme conventionnel et rendre a la poesie sa fonction essentielle de langage en quete perpetuelle d'authenticite.

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