Les docteurs A. Thibault, L. Pasquier, et B. Rieux : trois moments romanesques d'une foi humaniste

par Marie-Laure Leroy-Bedier

Thèse de doctorat en Littérature française

Sous la direction de Michel Raymond.

Soutenue en 1993

à Paris 4 .


  • Résumé

    IN MODERN NOVELS DOCTORS APPEAR WHO AVOID THE DIDACTIC CARICATURE AS WELL AS THE COMIC ONE. MARTIN DU GARD, DUHAMEL AND CAMUS PUT FORWARD THREE TYPES OF HEROES WHO OUTLINE THE EVOLUTION OF A HUMANIST FAITH. A PROTOTYPE INTERESTING IN HIS PROFESSION AND BECAUSE OF HIS VISION OF THE WORLD, A. THIBAULT ARISES FROM HIS AUTHOR'S FASCINATION FOR THE ACTORS AND THE SUBJECT OF MEDICINE. HE FIRST SEEMS TO BE REDUCED TO HIS PRACTISE. BUT THIS TYPICAL DOCTOR IS NOT SO FAR FROM "LITERATURE" AS HE CLAIMS TO BE : HARDSHIPS MAKE HIM MORE HUMANE THROUGH SELF-DISCOVERY. TO THIS "POSITIVE" DOCTOR, L. PASQUIER BRINGS THE NEW LIGHT OF CRITICISM. DUHAMED CAN DEVELOP THE REFLECTION SINCE HE HAS CLOSELY EXPLORED LIFE SCIENCES AND THERAPEUTHICS. THE CHARACTER HE CREATES EMBODIES THE SUCCESSIVE DISENCHANTMENTS AND EXPERIENCES THE PRESTIGE OF HIS ART : IMPOSTURES ARE UNMASKED BUT ABSURDITY REMAINS BADLY RECOGNIZED SO THAT HUMANISM IS ONLY APPROACHED THROUGH A NEGATIVE WAY. CAMUS CHOSES THE DOCTOR with NO BIOGRAPHICAL MOTIVATION. HERE, THE SYMBOLIC VALUE OF THE CHARACTER PREVAILS. THEN, RADICALIZATION IS ESSENTIAL. RIEUX VIEWS HIS JOB AS A WAY TO RESIST THE LETHAL CONDITION. SUBMERGED IN MISERY HE SHOWS THROUGH EXAMPLE AND THE WRITING OF HIS CHRONICLE THAT MAN DESERVES TRUST : HE IS A WITNESS FOR MAN AGAINST GOD.

  • Titre traduit

    Doctors antoine thibault, laurent pasquier and bernard rieux, three novelistic steps to a humanist faith. (a study of roger martin du gard, georges duhamed and albert camus ' major works)


  • Résumé

    Des medecins emergent dans le roman moderne, qui evitent la caricature didactique ou comique. Martin du gard, duhamel et camus proposent ainsi des heros dont la suite dessine l'evolution d'une foi humaniste. Prototype interessant dans sa profession et sa vision du monde, a. Thibault nait d'une fascination de son auteur pour les acteurs et l'objet de la medecine. Il semble se reduire a sa pratique. Mais ce docteur-type n'est pas si eloigne de la "litterature" qu'il veut le croire : des epreuves l'humanisent en le decouvrant a lui-meme. A ce medecin "positif", l. Pasquier apporte un eclairage critique. Duhamel peut developper la reflexion, pour avoir explore intimement les sciences de la vie et la therapeutique. Sa creature incarne les desenchantements successifs, en eprouvant les prestiges de son art : les impostures sont demasquees, mais l'absurde demeure mal reconnu, de sorte que l'humanisme n'est encore approche que de facon negative. Camus s'oriente vers le choix du medecin sans motivation biographique : la valeur symbolique du personnage prevaut ici. La radicalisation s'impose : rieux envisage son metier comme une resistance opposee a la condition mortelle. Immerge dans la misere, il demontre par l'exemple et la redaction de la chronique, que l'homme merite confiance : il temoigne pour lui contre dieu.

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Informations

  • Détails : 2 vol. (837 f., iv f. de pl.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury

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  • Cote : I 4= 16453-<1,2>

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