La duchesse d'Abrantès : une femme, une romancière

par Myriam Lebrun

Thèse de doctorat en Littérature française

Sous la direction de Madeleine Ambrière.

Soutenue en 1993

à Paris 4 .


  • Résumé

    An historical and literary study of the duchess of abrantes's novels ancircles as many contemporary, stylistic and ideological trends as the originality of the author herself. The works of the duchess of abrantes were greatly influenced by the historical, fantastic, romantic and melodramatic undercurrents of the time, and indeed the duchess drew heavily upon contemporary, political, social and literary events. Her works truly reflect the age in which she lived. In the novels there is a strong autobiographical element by which she attempted to paint a very different portrait of herself. Driven by educational motives, the duchess was able to give her vision of feminism by illustrating in her novels examples of the female condition that existed in the nineteenth century. Her four panegyric historical portrait lead her readers to become aware of female prowess in areas normally reserved for men. In twelve other novels she wrote intimately of educa tion, marriage, the respective status of man and wife and adultery in the aristocracy. She used these novels to denounce the authority of men, the inferior position of women and their vulnerability in the face of seducers. She condemned the then status of marria ge in which the wife was destined to be the powerless underdog whose only value was to bear children and then educate them. The views espoused by the duchess of abrantes did in fact evolue from one of intransigence to one of conciliation. Despite her bitter in dictment at the outset she concluded that the problem of marriage could be solved by a

  • Titre traduit

    ˜the œduchess of abrantes, a woman, a novelist


  • Résumé

    L'oeuvre romanesque de la duchesse d'abrantes, abordee d'un point de vue historique et litteraire, permet de circonscrire tant les influences contemporaines stylistiques et ideologiques que l'originalite de la creatrice. Marquee par les courantshistorique, fantas tique, melodramatique, nourrie de l'actualite politique, sociale et litteraire du moment, elle restutue une epoque. Traversee par une dimension autobiographique a valeur autojus tificative et compensatoire, elle livre un portrait nouveau de la femme, animee d'un projet educatif, elle illustre une these feministe dans l'image de la condition feminine durant le premier tiers du xixe siecle. Quatre panagyriques de modeles historiques imposent la reconnaissance de la reussite feminine dans des domaines alors reserves aux hommes; une douzaine de romans intimistes evoquent l'education, le mariage, le statut respectif du mari et de la femme dans le couple, l'adultere dans le monde aristocratique et denoncent dans une mise en scene romanesque de l'echec conjugal et dans une etude des mean dres de la psychologie feminine, l'autorite abusive des hommes et la situation d'inferiorite faite a la femme, proie facile pour les seducteurs, reduite a la passivite dans le couple, reconnue seulement comme genitrice et educatrice. La duchesse d'abrantes evolue dans sa reflexion de l'intransigeance a la recherche de la conciliation, et malgre un requisitoire violent conclut a une resolution du probleme dans une recherche de l'harmonie qui passe par une evolution des mentalites et la reconnaissance d'une egalite de natu re entre l'homme et la femme.

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Informations

  • Détails : 2 vol. (685 f.)
  • Notes : Publication autorisée par le jury

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  • Disponible pour le PEB
  • Cote : I 4= 16452-<1,2>

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