La variante linguistique du "Belcanto" : essai de phonétique articulatoire

par Paolo Zedda

Thèse de doctorat en Italien

Sous la direction de Alvaro Rocchetti.

Soutenue en 1993

à Paris 3 .


  • Résumé

    In this thesis the italian language of the operatic repertory is treated as a linguistic variant we called "belcanto variant". At the same time this term belcanto takes on a "meta-historic" meaning. The methodology undertaken to support this view relies on an exposition of the argument from the physiological perspective of articulatory phonetics. This work is divided into four parts which concern the following areas : 1)the placement of the voice which depends firstly on the quality of nasal articulation; 2)the rhythm of the italian language which is determined by the length of its vowels, the articulatory intensity of its consonants and its stress; 3)a description of new conventions comprising a new phonetic alphabet and 27 rules of "good diction" in the bel canto variant; 4)an exploration of the relationship between language and music from which are derived the principles of lyric diction described in this work. Linguistic "solfeggio" along with a number of practical exercises concludes this thesis.

  • Titre traduit

    The linguistic variant of "belcanto" : essay on articulatory phonetics


  • Résumé

    Dans cette these nous avons traite la langue chantee exprimee par le chant dit "classique et ou d'opera" comme une variante linguistique. L'appellation "belcanto" a ete utilisee dans un sens meta-historique de ce terme. La methodologie adaptee pour sa description a fait appel presque exclusivement a des criteres d'analyse qui relevent de la phonetique articulatoire. Nous avons ainsi constitue quatre parties qui resument par leurs titres (et dans l'ordre) la direction que nous avons donnee a ces recherches : 1)la place de la voix qui depend en partie de la qualite articulatoire des nasalisations. 2)la rythmique de l'italien qui est determinee par l'interaction entre les voyelles, l'accent, et l'intensite articulatoire des consonnes. 3) les nouvelles conventions : l'alphabet phonetique et les 27 regles de bonne diction. 4) langue et musique. Les principes de la diction lyrique et le solfege linguistique, fait a partir d'un bon nombre d'exercices pratiques de diction, concluent cette these.

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Informations

  • Détails : 2 vol. (572 f. )
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  • Cote : I 4= 16922-<1,2>

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