L'enseignement arabo-islamique entre tradition et modernité : les universités saoudiennes

par El Mouncif Loukrissi

Thèse de doctorat en Histoire

Sous la direction de Jean-Paul Charnay.

Soutenue en 1991

à Paris 4 .


  • Résumé

    The educational system in arabic countries faces the problem of tradition and modenity. The saudian example shows their complementary nature. The islamic educational system for the masses aims to form a good muslim who takes an active part in the independence of his country and favours the renewal of the arabic greatness. In spite of their success, the saudian universities suffer from structural weaknesses : the development of saudi nationalism and arab culture is just beginning, their management lacks a good amount of coherence and it can't rely on trustworthy statistics. By widening their field of research and increasing their nomber of graduates, the uniersities attract numerous students. This is encouraged by the saudi government for political and religious reasons particularly wahabism, which supports the education of women. Thus the universities and, generally speaking, the recently created saudian educational system, reinforce tradition and should come into more general use.

  • Titre traduit

    Between tradition and modernity : arab-islamic education in saudi arabian universities


  • Résumé

    Le systeme educatif des pays arabo-islamiques est confronte au probleme de la tradition et de la modernite. L'exemple saoudien montre leur complementarite. Ce systeme educatif islamique, de masse entend former un bon musulman participant efficacement a l'independance de son pays et a la renaissance de la grandeur arabe. Malgre leur reussite, les universite s saoudiennes souffrent de maux structurels : la saoudisation et l'arabisation debutent a peine, leur gestion manque de coherence, aggravee par le peu de fiabilite des statistiqeus. Par l'elargissement de leurs champs de recherches, l'augmentation du nombre de leurs diplomes, elles attirent de tres nombreux etudiants dont la venue est favorisee par l'etat saoudien pour des raisons politiques, religieuses accentuees par le wahhabisme qui encourage l'enseignement des femmes. Ainsi les universites et globalement le systeme scolaire saoudien, de creation recente et a generaliser, renforc ent la tradition.

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