Thèse de doctorat en Histoire
Sous la direction de Jean-Claude Schmitt.
Soutenue en 1988
à Paris, EHESS .
A partir d'un corpus limite d'images sont examines quelques traits propres au langage figuratif de l'enluminure francaise de la fin du moyen age. Cette recherche comprend l'analyse de l'iconographie, des systemes gestuel et chromatique, de la construction spatiale et temporelle, du rapport entre texte et image, aspects consideres aussi bien en eux-memes que dans leur articulation reciproque. On aborde egalement la question du statut de l'image enluminee et ce, tant du point de vue de la production (artistes), de la diffusion (marchands) que de la consommation (public princier).
The first two manuscripts of the "cleres femmes" of boccaccio. Systems of the image in a secular cycle intended for a princely public
This limitated corpus of images allows to investigate some features of the visual language characteristic of french illumination at the end of the middle ages. This research encompasses the iconography, the systems of gestures and colors, the spatial and temporal construction, the relation between text and image, points which are analyzed for themselves as well in their mutual articulations. The question concerning the statute of miniatures is also examined, and that in relation to the production (artists), the diffusion (merchants) and the consumption (princely public).